26.9.2024

Aurinkosähköjärjestelmän toteutus ja liittäminen jakeluverkkoon

Kiinnostus aurinkosähköä kohtaan on ollut kasvussa jo jonkin aikaa. Viimeaikoina uusia järjestelmiä on asennettu kiihtyvää tahtia. Jo hyvinkin lähitulevaisuudessa aurinkosähköasennusten määrä voi kasvaa räjähdysmäisesti. Onko sinun yrityksesi valmis?

Pienen aurinkosähköjärjestelmän asennuksessa ja verkkoon liittämisessä on monia huomioitavia asioita. Energiateollisuus ry:n, Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton, Adato Energia Oy:n ja Sähköinfo Oy:n yhteinen koulutuspäivä kasaa yhteen keskeiset asiat, jotka jakeluverkonhaltijan ja sähköurakoitsijan tulee tietää aurinkosähköjärjestelmistä ja niiden liittämisestä sähköverkkoon.

Päivän aikana kuullaan yleiskatsaus aurinkosähköstä ja sen hyödyntämismahdollisuuksista Suomessa, saadaan tietoa järjestelmien kannattavuudesta ja takaisinmaksuajoista sekä niiden merkityksestä uudisrakentamisessa. Päivän aikana osallistujat saavat kokonaiskuvan siitä, mitä kaikkia asioita aurinkosähköjärjestelmän hankinnassa on otettava huomioon. Lisäksi tutustutaan verkkoon liittämisen teknisiin vaatimuksiin sekä verkonhaltijan että urakoitsijan näkökulmasta. Lopuksi tutustutaan aurinkosähkön kaupalliseen puoleen ja lupa- sekä verotuskäytäntöihin asiakkaan näkökulmasta sekä kuullaan kokemuksia erilaisista aurinkosähköasennuksista. Koulutus keskittyy mikrokokoisiin (enintään 50 kVA) aurinkosähköjärjestelmiin, jotka liitetään yleiseen sähkönjakeluverkkoon.

Tilaisuus on suunnattu sähköverkkoyhtiöiden henkilöstölle, jotka työskentelevät pientuotantoon liittyvien asioiden parissa, teknisessä asiakaspalvelussa tai muuten vastaavat verkkoon liittämiseen liittyvistä asioista sekä sähköurakoitsijoille ja henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita aurinkosähköjärjestelmän toteutuksesta.

Voit perua osallistumisesi kuluitta 7 vrk ennen tilaisuuden alkua. 3-6 vrk ennen tilaisuutta tehdyistä peruutuksista veloitamme 50%. Tämän jälkeen veloitamme koko osallistumismaksun. Nimenmuutos onnistuu kuluitta. Tilaisuuden peruuntuessa osallistuja vastaa itse matkavarauksistaan.

20.9.2024

Maria Boholm, Adato Energia Oy, p. 0400 568 239, maria.boholm@energia.fi Järjestelyt: Anne Hutri, Adato Energia Oy, p. 050 548 1199, anne.hutri@energia.fi

Esite